Acel zid, acea mimoza

yellow_mimosa_flowers

Pe prietenele mele le-a facut sa rada faptul ca MIguel m-a parasit: l-a apucat dorul de duca si-a plecat sa colinde lumea. Mi-a spus ca se va intoarce, inca mi se mai spune, insa oamenii in timp ce spun aceasta se gandesc ca n-am sa-l mai vad niciodata.

Asta cred si eu. Asta pentru ca Miguel… din prima clipa a vrut sa facem dragoste, iar pe mine nu prea ma tragea cheful la asa ceva. Eu voiam doar sa stam de vorba. Insa eu sunt o fata buna, n-am putut sa-l refuz. Imi spunea ca, daca nu-l lasam s-o faca, ar fi luat-o pe cai gresite.

Intr-o buna zi poate ca are sa se intoarca, dar de se va intoarce nu-l voi mai vrea eu. Nici de-ar fi poleit cu aur.

Prietenele mele ar vrea sa stie de ce sunt vesela cand sunt racita. Sa le ia dracu’ ! Se intreaba de ce cant atata cand tusesc ca un magar si nasul imi curge ca un robinet.

Nu le-am spus niciodata cat de mult imi plac soldatii si ca atunci cand ii vad sunt moarta dupa ei. Cand ii vad cu bocancii si vestoanele acelea parca ma strange la inima…

soldati 1

Umbla cu paturile pe ei si trebuie sa faca instructie pe caldura cu ele pe ei. Sunt insa unii care cand isi pun boneta asa, putin intr-o parte… Cand merg cate trei si se plimba si intra in vorba cu fetele care trec, caci ii apuca dorul, sunt ca niste ierburi fara pamant. Soldatii care sunt de la tara nu mai pot de dor ! Ii apuca dorul de mama, de traiul lor, de mancarea de acasa. Li se face dor de fetele care merg la fantana si de viata din sat.

Veneau toti trei, iar eu eram intr-o rochie trandafirie si cu o esarfa micuta legata de gat, de aceeasi culoare, facuta dintr-o bucata care mi-a mai ramas. Mai aveam si o agrafa de sidef cu fundita cu care imi prindeam parul. Toti trei s-au oprit in fata mea, iar unul, cu fata ca o luna, m-a intrebat daca aveam un bilet de tramvai si daca voiam sa i-l dau. I-am spus ca nu aveam, iar celalalt soldat a spus ca nu-i bai chiar daca e vechi. Amandoi se uitau unul la altul si radeau, dar cel care statea putin mai in spate nu scotea o vorba.

Cei doi care voiau bilet m-au intrebat cum ma cheama, iar eu le-am spus imediat, n-aveam motive sa-l ascund.

mimoza 1

Le-am spus: Crizantema, si ei au spus ca eram o floare de toamna si ca nu le venea sa creada ca, atat de tanara, eram o floare de toamna. Soldatul care tacuse pana atunci le-a spus camarazilor sai, gata, sa mergem, iar ei i-au spus, stai putin, Crizantema ne va povesti ce face in zilele de lucru si, cand deja ma obisnuisem cu ei, au plecat razand, iar cel care tacuse, dupa un timp s-a apropiat de mine; i-a lasat pe tovarasii sai si mi-a spus ca i-ar face mare placere sa ma vada in alta zi pentru ca semanam cu o fata de la el din sat, pe care o chema Zambila…  Apoi m-a intrebat: in ce zi ? Iar eu i-am spus: vineri, inspre seara.

Atunci cand stapanii au plecat la Taragona la nepotul lor si mi-au lasat casa in grija si s-o astept pe doamna Carlota care trebuia sa soseasca de la Valencia…

I-am spus unde lucram si sa-si noteze, dar n-a vrut fiindca spunea ca are memorie buna, si vineri m-a asteptat in strada, iar eu nu puteam sa-mi explic acel sentiment ciudat ce ma cuprindea, insa imi spuneam ca daca voia sa ma vada insemna ca ii era dor. Am adus doua chifle cu cate o felie de carne fripta la mijloc si, dupa ce ne-am plimbat o vreme l-am intrebat daca ii era foame, am scos chiflele si i-am dat una si, ca sa mancam ne-am sprijinit cu spatele de zidul unei gradini peste care ieseau in afara crengi de copaci si ramuri de trandafiri.

yasmin-brunet-evandro-soldati-57478

Eu mancam cu pofta, el insa nu. Manca cate putin si, uitandu-ma la el, mi-a trecut pofta.

Se numea Angel, un nume care mi-a placut intotdeauna. In ziua aceea aproape ca nu ne-am spus nimic. Ne-am cunoscut insa mai bine. Pe cand ne intorceam, un grup de copii ne tot strigau: o sa faca nunta, o sa faca nunta. Unul mai micut a aruncat in noi cu un bulgare de pamant, iar Angel a alergat dupa el, caci copilul o si luase la goana. L-a prins de urechi si l-a tras doar putin si usor, asa, ca sa-l sperie, si i-a spus c-o sa-l bage la arest si pe urma o sa-l puna sa curete cartofi la bucatarie.

Nimic altceva in prima zi.

In cea de-a doua zi ne-am plimbat iarasi pe strada aceea si ne-am oprit sa vorbim, sprijinindu-ne de acelasi zid de pe care cazusera bucati mari de tencuiala. In fata, pe cealalta parte se afla un numar de casute cu portita de grilaj si cu fereastra cu zabrele de-o parte si alta.

soldati-russi

Intr-o zi, pe cand stateam pe jos langa zid si cerul era de acel albastru de noapte, care inca nu ascunde lucrurile, s-au aprins deodata felinarele si am observat ca tufa de langa noi era o mimoza. Incepuse sa infloreasca si tot timpul cat a avut flori a fost deosebit de frumoasa: era o mimoza din cele bune, cu frunze putine, cenusie cu multe bobite si fiecare ramura parea un norisor galben.

Exista si unele care au frunza lunga asemeni unei rame si care au mai multa frunza decat floare.

In lumina felinarelor, ramurile mimozei parca ieseau din cer…

Obisnuiam sa mancam inainte de a se aprinde felinarele, iar eu veneam intotdeauna cu doua chifle cu putina carne fripta in ele si, in timp ce el manca incet, mie imi venea sa-l sarut pe alunita de pe gat. Intr-o seara mi-a fost frig pentru ca imi puneam o bluza de matase de culoarea perlei ca sa arat bine si, cand am ajuns acasa, capul ma durea ingrozitor iar ochii imi lacrimau.

мимоза 4

A doua zi m-am dus la farmacie; ma trimisese stapana deoarece spunea ca-i mai mult decat o simpla raceala, ca era posibil sa fi facut gripa.

Farmacistul avea ochii foarte limpezi, o nuanta apropiata de cenusiu. Sunt sigura ca avea ochi de sarpe, desi nu vazusem ochi de sarpe niciodata.Mi-a zis ca aveam o raceala de primavara. I-am spus ca statusem vreo doua ore intr-o bluza subire de matase, sub o mimoza. Iar el mi-a zis ca, din cauza polenului, sa nu mai stau niciodata sub o mimoza. Intr-o seara, pe cand stateam langa zid cu Angel, la coltul din apropiere am zarit un cap. Nu era o vedenie si nu era un cap retezat, nu. Era capul unui tanar.

Noaptea, cand ma gandeam la capul acela care ne privea pana cand a observat ca-l vazusem, mi s-a parut ca-l cunosteam si mai ca as fi putut jura ca era unul din soldatii care il insoteau pe Angel cand l-am intalnit prima data si care imi ceruse un bilet de tramvai. I-am spus lui Angel, iar el mi-a spus ca e imposibil pentru ca terminasera deja serviciul si plecasera amandoi la tara.

mimoza 7

A fost ultima data cand l-am mai vazut pe Angel.

M-am dus de multe ori la zid sa-l astept si pana la urma am renuntat sa mai merg, insa cateodata sufeream cumplit, gandidu-ma ca poate el era acolo…

N-a indraznit sa ma sarute niciodata. Ma lua numai de mana si mi-o tinea asa o vreme, sub mimoza. Odata, dupa ce am mancat, m-a privit atat de lung incat l-am intrebat de ce se uita asa, iar el a ridicat din umeri de parca ar fi vrut sa spuna: de parca as putea sti !

I-am dat o bucata din chifla mea si el m-a privit iarasi indelung…  Raceala ma tinea de parca nu voia sa mai treaca niciodata; cateodata parea ca m-a lasat, dar ma apuca iarasi.

Mai tarziu, cand mergeam la farmacie, fie si numai pentru acid boric, farmacistul  – se stia: feriti-va de mimoza…  Chiar si acum, cand sunt racita, ma simt de parca as fi acolo, langa acel zid…

Miguel, bineinteles, m-a facut sa mai uit de povestea asta si m-am logodit cu el pentru ca o fata la locul ei trebuie sa se marite. Totusi, uneori, in timp ce eram langa MIguel, ii strangeam mana pentru ca mi se parea ca era a lui Angel.

Iar atunci cand prietenele mele li se pare ca traiesc doar cu gandul la Miguel, care a plecat in lume, eu ma gandesc de fapt la Angel, care a disparut ca o naluca.

mimoza 6

De suferit, nu sufar; nu. In timp ce ma gandesc la el, il simt langa mine. Doar un lucru ma intristeaza… faptul ca la farmacie s-a schimbat vanzatorul. Si, daca cer o cutie de aspirina, vanzatorul nou, care nu ma cunoaste, zice: poftiti, doua pesete si jumatate. Si taca-taca, casa de marcat. Atunci plec, aproape ca o masina si, inainte de a deschide usa, raman un moment locului – nu prea stiu bine de ce. De parca mi-ar lipsi ceva…

(Adaptare dupa MERCE RODOREDA, Acel zid, acea mimoza)

2 gânduri despre “Acel zid, acea mimoza

  1. Pingback: Acel zid, acea mimoza | ORIZONT ALTERNATIV

Raspune la comentariu

